Cпецпроекти

В якому віці і чому дівчата починають вважати себе менш освіченими, ніж хлопці?


Суперечки з приводу інтелектуальних здібностей чоловіків і жінок досі тривають (а ми сподіваємося, що вони все ж незабаром закінчаться). Попри дослідження, які доводять, що на зацікавленість наукою впливають насамперед гендерні стереотипи, а різниця між чоловічим та жіночим мозком доволі незначна, люди продовжують співвідносити стать зі здібностями та талантами.

Наразі дівчатам у цьому щастить менше: їх недооцінюють, і – найголовніше – вони самі принижують власні інтелектуальні здібності через вплив гендерних стереотипів. Жінок вважають менш успішними та обдарованими: згадати хоча б ефект Матильди – знецінення жіночого внеску до науки, якому ми присвячували окрему статтю.

Цього разу досліджуємо витоки стереотипів: чому так виходить, що дівчата вважають себе менш розумними і обдарованими, і з якого віку гендерні стереотипи вже мають величезний вплив на свідомість.

Коли дівчата починають вважати себе гіршими

З’ясувалося, що корінь зла проростає зі школи, де вчителі/-ки радять вдало вийти заміж та наголошують, що точні науки – це царина для хлопців. Дівчата починають вважати себе менш обдарованими приблизно в тому віці, коли йдуть до школи. І це доводить дослідження, опубліковане в журналі Science.

Американські психологи вирішили з’ясувати, як відрізняється сприйняття хлопцями та дівчатами їхніх здібностей, а заодно й дослідити вплив стереотипів. 

У дослідженні взяло участь 400 дітей (200 хлопчиків, 200 дівчаток) від 5 до 7 років. 

Тестування проводили в кілька етапів. На першому дітям розповідали про певну «дуже розумну людину», а потім просили сказати, якої статі ця людина. На другому етапі маленьким респондентам показували світлини з чоловіками та жінками і також прохали відповісти на запитання, кого вони вважають розумнішими. І останнім етапом було співвіднесення поняття «розумна людина» з фотографіями чоловіків і жінок.

 Дослідження довело, що діти у віці п’яти років частіше вважають більш розумними представників своєї статі. З хлопчиками потім картина не сильно змінюється: більшість шести- і семирічних так само вважають хлопців/чоловіків розумнішими від жінок. 

Примітно, що кращої думки про чоловічий інтелект притримуються і дівчата: менше половини вважали жінок розумнішими, а більша частина асоціювала розумних людей саме зі світлинами чоловіків.

Ще одна деталь, яка не може не насторожувати: багато дівчат, які брали участь у дослідженні, зізналися – вони усвідомлено уникають заходів «для розумних дітей». Дівчата вважають, що ці заходи призначені не для них і їм немає чого там робити. І це – ще одне свідчення заниженої самооцінки та руйнівного впливу стереотипів.

Через проблеми із самооцінкою з дитинства вже і в дорослому віці жінки часто стикаються з труднощами. Наприклад, вони частіше страждають від синдрому самозванця на роботі, рідше, ніж чоловіки, обговорюють можливість підвищення зарплати, та й суми підвищення просять значно менші. В середньому сума, на яку розраховують жінки, на 30% менша, ніж просять чоловіки, незалежно від кваліфікації. 

Це, звісно, пов’язане не лише з наслідками виховання, а й із іншими стереотипами та проблемами, які переслідують жінок: наприклад, зі «скляною стелею» та тим самими ефектом Матильди, що поширюється не тільки на внесок до науки, а загалом на сприйняття жіночих здібностей. Та все ж виховання однозначно має великий вплив: невпевненість у власних силах сягає корінням дитинства, і позбуватися комплексів у багатьох виходить у кращому випадку з психотерапевтом.

Висновки

Автори дослідження наголошують – джерелом проблем є гендерні стереотипи, які знецінюють здібності дівчат ще з юних років. На жаль, суспільна думка та постійно повторювані фрази «фізика не для дівчат», якими б нелогічними вони не були, справді мають великий вплив. І саме вони можуть стати причиною незацікавлености дівчат навчанням, численних комплексів та приниження власних здібностей.

Вплив стереотипів очевидний та доведений. У країнах, де гендерні стереотипи не так поширені, дівчата та хлопці демонструють свої навички в навчанні приблизно на одному рівні, а в країнах, де стереотипи процвітають, дівчата виконують завдання уже значно гірше. Варіант, як завжди, один – зменшувати вплив стереотипів. Підтримувати зацікавленість дітей і допомагати розвиватися їм у тому напрямку, який їм близький, та не ділити науки на «чоловічі» й «жіночі».

P.S. Любий читачу, ми хочемо познайомитися з тобою ближче. Можеш, будь ласка, відповісти на кілька запитань? А ще там знайдеш інфо, як долучитися до секретного клубу з подарунками від наших партнерів ;) Let’s talk!

ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ Тест. Чи розбираєшся ти в гендерних термінах?

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь
 

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: